Afdelingen van Harmonie Vorden

De allerkleinsten

Jonge kinderen beginnen vaak met AMV, dat betekent Algemene Muzikale Vorming.

De AMV lessen zijn ontwikkeld voor muziekverenigingen als basis voor de toekomst, nu hebben we een groot orkest en dat willen we nog jaren zo houden dus zijn we op zoek naar jouw talent.

Wil je graag beginnen maar heb je nog wat vragen? Stuur een e-mail naar info@harmonievorden.nl of neem contact op met Leila Bunkers.

Harmonie Orkest

Het harmonieorkest staat o.l.v. Willem Kossink, het is sinds de fusie in 2012 een groot en goed bezet orkest dat uit ongeveer 65 muzikanten bestaat in de leeftijd van 11 tot 75 jaar en zelfs ouder!
De wekelijkse repetitieavond is op donderdag, er wordt dan hard gewerkt aan een zeer gevarieerd repertoire. Dit natuurlijk in aanloop naar concerten die we zelf organiseren of waar we voor worden uitgenodigd.

Buiten onze concerten is Harmonie Vorden jaarlijks aanwezig tijdens optochten en evenementen om voor de vrolijke muzikale noot te zorgen.
Daarnaast zijn er regelmatig optredens van delen van het orkest, bijvoorbeeld het koperensemble dat kerkdiensten begeleid en het Zwartepietenorkest, een dweilorkest dat ieder jaar als Zwarte Piet verkleed Sinterklaasmuziek speelt in het dorp.

Harmonie Orkest

Leerlingen Orkest

Als een leerling de basis van het spelen en noten lezen onder de knie heeft komt hij of zij in het leerlingenorkest. Natuurlijk blijft de leerling ook de van de lessen vakdocent bezoeken. Leerlingen doen, als zij er aan toe zijn, hafabra theorie en praktijk examen via de KNMO en krijgen hier een officieel erkend diploma voor.

Het leerlingenorkest staat onder leiding van dirigent Willem Kossink en repeteert op de donderdagavond van 18.15 uur tot 19.15 uur.

Dit orkest is, voor wat betreft de bezetting, een afspiegeling van het "grote" harmonieorkest. Het orkest wordt, waar nodig, aangevuld met ervaren leden. Zo leert de jonge garde de kneepjes van het samenspel met de hulp van geoefende muzikanten. Ook raken de leerlingen zo vertrouwd met allerlei termen die in het orkest gebruikt worden en maken ze kennis met de dirigent en zijn rol.

Voor dit leerlingenorkest, de opstap naar het grote werk, worden jaarlijks concertjes en optredens gepland. Dit om aan een publiek van onder andere ouders, familie en vrienden te laten zien wat ze zoal in hun mars hebben. We proberen meerdere keren per jaar de leerlingen de kans te bieden met het orkest en solo hun vorderingen te laten horen.

Wil je ook graag een instrument leren bespelen of hebt vragen? Neem dan contact op met jeugdcoördinator en bestuurslid Leila Bunkers.

Slagwerk opleiding

Op dinsdagmiddag geeft Geert Jan Dijkerman slagwerklessen waarvan drummen een onderdeel is. De lessen zijn gericht op instroom binnen onze jeugdslagwerkgroep en of het harmonie orkest.

De lessen worden individueel of in kleine groepen gegeven in het Kulturhus te Vorden, Als een leerling daar aan toe is kan deze aansluiten bij de jeugdslagwerkgroep en of het leerlingenorkest. De jeugdslagwerkgroep repeteert op dinsdag aansluitend aan de lessen, het leerlingenorkest repeteert op donderdagavond van 18.15 tot 19.15 uur.

Leerlingen doen hafabra examen voor onder andere basis slagwerk, via de KNMO.

Je wilt slagwerklessen volgen of hebt vragen neem dan contact op met Leila Bunkers.

Koperensemble

De koperblazers van Harmonie Vorden worden regelmatig gevraagd voor optredens. Bij kerkdiensten, maar ook bij andere gelegenheden laten zij gepaste muziek horen.