Christelijke muziekvereniging Sursum Corda is opgericht op 11 november 1930. Het initiatief voor deze oprichting is genomen door Dhr. Rouwenhorst, hoofd van de school met de Bijbel het Hoge, omdat de optocht van een schoolfeest een beetje saai was. Onder leiding van de heer Gerritsen behaalde Sursum Corda in de eerste jaren vele prijzen. Na in de oorlog even niet aktief geweest te zijn, ging men weer fanatiek verder. Bekend zijn de kerstavonden waarbij Sursum Corda in het licht van straatlantaarns kerstliederen speelde, waarbij de muzikanten zich per fiets verplaatsten.
Met de Sinterklaasintocht in 1971 had de vereniging voor het eerst uniformen. De kleuren waren geel/zwart. Met dit uniform had de vereniging diverse bijzondere optredens, zoals de opening van kasteel Vorden als gemeentehuis door prinses Beatrix.
In de jaren ’90 werden de huidige groen/zwarte uniformen aangeschaft. Ook waren er nog steeds bijzondere optredens, zoals het benefietconcert voor Kosovo met o.a. Ernst Daniël Smid en het jubileumconcert met Cor Bakker.

De vereniging is begonnen als harmonie en werd in de loop der jaren uitgebreid met andere groepen en groeide uit tot een vereniging van zo’n honderd leden. De huidige onderdelen van de vereniging zijn het harmonieorkest, de majorettegroepen, een slagwerkgroep, een leerlingenorkest en een blokfluitgroep.

1947

1955